Досвідчені вчителі радять...
«Один із секретів педагогічної творчості полягає в тому,
щоб збудити в учителя інтерес до пошуку, до аналізу власної роботи.
Хто намагається розібратися в хорошому й поганому на своїх уроках,
у своїх взаєминах з вихованцями, той уже досяг половини успіху».
Василь Сухомлинський
Енергійний початок — запорука успіху.
Зустріч з ліцеєм
- Під час першої бесіди з директором і заступником попросіть їх розповісти про колектив ліцею узагалі (тобто педагогічний та учнівський колективи). При цьому поцікавтесь, із досвідом кого з працівників вам як молодому вчителеві варто було б ознайомитися насамперед.
- Якщо в училищі є методичний кабінет, то перегляд зібраних там матеріалів (а їх готують конкретні вчителі) також певною мірою допоможе вам скласти думку про того чи того педагога.
- Уважно огляньте навчальні кабінети, їх оформлення: зібраний і систематизований там дидактичний матеріал значною мірою відображає стиль учителя.
- У перші місяці перебування в ліцеї поставте собі за мету відвідати уроки більшості вчителів. Адже кожен із них найповніше виявляє себе як особистість у безпосередній діяльності на уроці.
- Постійно розвивайте свою педагогічну спостережливість і допитливість. Придивляйтесь, як ваші колеги спілкуються з учнями під час перерв, суспільно корисної праці, прогулянок; які в них взаємини з адміністрацією школи, один з одним, із батьками учнів; про що і як розмовляють між собою вчителі у позанавчальний час тощо. Спостереження за зовнішнім виглядом також може деякою мірою доповнити знання про особистість педагога.
- Якщо трапиться нагода ознайомитися з помешканням вашого колеги, не відмовляйтесь. Стиль, культура оформлення житла, стан садиби значною мірою характеризують людину, насамперед учителя.
Як подолати страх перед уроком
(Тези для аутотренінгу)
-
- Я ґрунтовно підготувався до заняття.
- Я спокійний.
- Настрій у мене гарний, бадьорий.
- Я продумав усі компоненти уроку.
- Я добре знаю всіх учнів, вони дисципліновані, уважні, з повагою ставляться до мене.
- Я підібрав цікавий матеріал і зможу захопити школярів.
- Мені легко з учнями.
- Я цілком володію собою.
Виробіть уміння заходити до кабінету
-
-
- Завчасно з'ясуйте, у якому кабінеті відповідно до розкладу ви маєте проводити заняття, особливо коли це пов'язано із замінами уроків.
- У кожному класі доберіть собі помічників, які під вашим керівництвом готували б до уроків необхідне навчальне приладдя (своєчасно заносили демонстраційні матеріали, прилади тощо).
- Під час перерви відберіть усі матеріали, потрібні вам для конкретного уроку, компактно складіть їх.
- Оглянувши себе перед дзеркалом, після першого дзвоника на урок прямуйте до кабінету.
- Почекайте другого дзвоника, дайте змогу всім учням зайти до кабінету.
- Журнал, зошит, підручник тримайте в лівій руці, а правою відчиняйте двері. Ви маєте з'явитися в отворі дверей на повний зріст. Не обертаючись, правою рукою за своєю спиною зачиняйте двері.
- На вашому обличчі має бути вираз задоволення і ледь помітна посмішка: ви раді зустрічі з вихованцями.
- Упевненим кроком ідіть до робочого стола, дві-три секунди уважно оглядайте кабінет, щоб охопити поглядом усіх учнів і психологічно налаштувати їх на навчальну діяльність.
- Зайшовши до кабінету, не забудьте привітатися.
-
Урок – основа основ педагогічної діяльності!
Для засвоєння навчального матеріалу необхідно:
-
- Викликати в учнів інтерес до матеріалу (мотивація навчання).
- Активізувати певні знання та вміння.
- Організувати сприйняття, осмислення й запам'ятовування навчальної інформації.
- Застосувати здобуту інформацію у стандартних чи дещо змінених умовах.
- Створити умови для використання сформованих знань і вмінь у життєвій практиці, у творчих умовах.
- Узагальнити й систематизувати знання, основні способи їх застосування.
- Здійснити контроль за засвоєнням учнями навчального матеріалу, а потім — його корекцію.
Рекомендації щодо підготовки до уроку
- Вчитайтеся у розділ програми, який потрібно вивчити на уроці, а в деяких випадках — і в пояснювальну записку до програми.
- Сформуйте задум уроку, дайте відповідь на запитання, чого б ви хотіли досягти в результаті його проведення, сформулюйте мету уроку (навчальну, виховну, розвивальну).
- Уявіть колектив класу, уявно намалюйте конкретних учнів. Уявіть психологію цих учнів; використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайтеся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.
- Виберіть з усього арсеналу методичних прийомів найоптималь- ніші для цього матеріалу і цих учнів.
- Зіставте обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюйте свої дії на даному уроці.
- Продумайте структуру уроку і зафіксуйте все в плані-конспекті.
- Підготуйте наочні й навчальні посібники, не забудьте підготувати і перевірити справність ТЗН, комп'ютерної техніки.
- Повторіть подумки або вголос вузлові елементи плану, продумайте непередбачені обставини, знайдіть і зафіксуйте запасні варіанти.
- Спитайте себе: «Чи готовий я до уроку?»
- Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних предметів біля дошки, чи чисто в класі.
- Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку
- Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Застосовуйте систему взаємоперевірки.
- Поясніть учням мету, завдання уроку.
- Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.
- Не спішіть виправляти помилку учня, краще, якщо її виправлять однокласники. Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці — пропонуйте їм більше писати, виконувати завдань.
- На уроці кожен учень має бути в полі зору, до кожного шукайте індивідуальний підхід.
- Під час використання технічних засобів навчання, комп'ютерної техніки, наочності не марнуйте часу, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.
- Під час організації самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів. Використовуйте всі наявні можливості для реалізації принципів розвивальні навчання.
- Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність, бережливість, зібраність.
- Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвониш. Пам’ятайте, кожен новий урок має бути не схожий на попередній.
Вміло організовуйте взаємодію на уроці!
-
- Вивчайте можливості кожного майбутнього вихованця.
Пам'ятайте: без знання стану здоровая дітей неможливе правильне навчання і виховання. Виховання має сприяти зціленню дитини від хвороб» набутих у попередні роки.
-
- Вступаючи в контакт з дітьми, не варто будувати зверхні взаємини з ними.
Пам'ятайте:навіть малюк у взаєминах з дорослими певною мірою прагне відстоювати свою незалежність. Від спільних колективних дій учителя та учня залежить успіх справи. Намагайтеся частіше хвалити, заохочувати вихованців. Вивчайте індивідуальні можливості й потреби кожного з них, наполегливо оволодівайте методикою педагогічної співпраці. Карайте учня лише тоді, шли без цього не можна обійтися.
-
- Частіше посміхайтеся.
Пам'ятайте: ваша посмішка дітям свідчить про те, що зустріч з ними вам приємна, усмішка створює загальний позитивний настрій.
-
- Плануючи свої перші уроки, подумайте, як учні повинні поводитися на уроці; які звички культурної поведінки для цього слід спеціально виховувати і які з уже наявних треба закріпити.
Пам'ятайте: якщо педагог не виховує в учнів певної системи корисних звичок, то на їхньому місці найчастіше виникають звички шкідливі. З перших уроків виробляйте у вихованців певний стереотип поведінки, формуйте позитивні навички.
Поміркуйте над тим, які види робіт будуть використані і виконані учнями на уроці, що необхідно зробити для того, щоб завдання вони виконували технічно грамотно; яка спеціальна підготовка для цього погрібна.
Пам'ятайте: більшість різних порушень на уроці відбувається через недостатню завантаженість учнів корисною» цікавою роботою. Особливо важливими є два елементи: чого вони навчаються, використовуючи ті чи ті завдання, та до чого привчаться в процесі цієї діяльності.
-
- Важливе завдання вчителя — передбачити ситуації, які виникатимуть на уроці.
Пам'ятайте: помилці легше запобігти, ніж виправити її.
-
- Намагайтеся вислуховувати учнів до кінця навіть тоді, коли, на вашу думку, вони помиляються чи у вас обмаль часу.
Пам'ятайте: кожен вихованець має знати, що ви його вислухаєте.
Пам'ятайте:основне призначення оцінки — правильно визначити результати навчання учнів, їхні навчальні досягнення, динаміку зміни успішності.
-
- Без вимоги педагога неможлива організація навчальної та суспільно корисної діяльності учнів. Здебільшого протягом заняття вчитель ставить перед своїми вихованцями близько 100 вимог.
- Наполегливо оволодівайте навичками самоаналізу уроку.
В роботі завжди бувають недоліки і помилки, але і завжди є шляхи подолання!
Недоліки і помилки |
Шляхи подолання |
Учитель пише на дошці нерозбірливо, спотворюючи букви. Витирає лише частину дошки. Залишає на іншій уривки попередніх записів |
Перш ніж писати на дошці, слід повністю стерти непотрібне. Відновіть уміння чітко, правильно писати літери |
Під час пояснення нового матеріалу окремі школярі починають розмовляти, до них приєднуються інші. Але вчитель продовжує розповідь |
Намагайтеся помічати найменші порушення поведінки окремими учнями, не даючи можливості долучитися до цього процесу іншим. Зробіть паузу, уважно подивіться на недисциплінованого учня, висловіть мімікою й жестом своє незадоволення. Аналізуйте зміст і методи роботи: якщо учні втратили інтерес до вашої розповіді, треба шукати інші засоби викладу матеріалу |
На уроці вчитель аналізує негативні дії і вчинки або конфлікти учнів, що призводить до марнування часу й нервового збудження вихованців |
Намагайтеся нейтралізувати негативні дії вихованців засобом «підміни», тобто негайно переключивши їхню увагу на інший вид діяльності, насамперед навчальну. Конфлікти аналізуйте за межами уроку |
Учень не хоче працювати на уроці, всіляко демонструючи це. Учитель будь-що намагається залучити його до навчальної роботи, вдаючись навіть до авторитарних засобів впливу |
Не варто бурхливо реагувати на таку поведінку школяра. Краще залишити його в спокої. Якщо всі учні класу активно виконують конкретне завдання, недисциплі- нований вихованець може вгамуватися і також долучитися до роботи |
Учитель, вислухавши відповідь учня, оцінює її, не аргументуючи. На запитання учня «А чому низький бал?» відповідає: «Бо ти знаєш цей матеріал недостатньо» |
Намагайтеся завжди аналізувати відповіді, підкреслюючи позитивне і вказуючи на помилки. Можна також спонукати школяра до самоаналізу |
Учитель оцінює учнів, виходячи з особистого ставлення до них |
Будьте об'єктивні в оцінюванні знань — не виявляйте власних симпатій чи антипатій. Це призводить до втрати вчителем авторитету |
Учитель під тиском батьків або учнів іноді змінює раніше виставлені бали, особливо застосовуючи «поурочні бали» |
Виявляйте твердість і послідовність, оцінюючи знання школярів. Якщо припустилися помилки, у присутності всіх учнів проаналізуйте ситуацію, попросіть вибачення і поставте інший бал |
Недоліки і помилки |
Шляхи подолання |
Наприкінці семестру, прагнучи мати добрий показник успішності класного колективу чи під тиском учнів або їхніх батьків, учитель іноді ліберально ставиться до підсумкового оцінювання |
Завжди будьте об'єктивні. Якщо хтось із учнів або батьків не згоден з майбутнім підсумковим балом за семестр, можна, встановивши коло навчальних завдань для опрацювання з певних розділів, у присутності всіх учнів (або навіть батьків) ретельно перевірити рівень знань, умінь, навичок та об'єктивно їх оцінити, не допускаючи найменшої прискіпливості |
Учитель надмірно балакучий, повідомляє забагато інформації, хоче вразити ерудицією |
Уникайте балакучості та показного демонстрування ерудованості, оскільки це відвертає увагу школярів від головного — засвоєння теми уроку. Зважайте на конкретні розумові можливості учнів |
Учитель намагається перевірити, як школярі зрозуміли навчальний матеріал, з'ясовуючи, у кого з них і які виникли запитання |
Необхідно з'ясувати ступінь усвідомлення суті вивченого, запропонувавши учням проблемне завдання |
Учитель викликає певного учня, а потім ставить йому запитання |
Запитання треба ставити всьому класу, а потім пропонувати певному учневі відповісти на нього |
Під час пояснення нового матеріалу чи інструктажу учнів учитель тримає руки в кишенях, крутить у руках ключі, подзенькує дрібними грошима, сідає на підвіконня чи на край стола, «грається» окулярами, ґудзиками, краваткою чи кучерями, часто поправляє зачіску, підкручує вуса тощо |
Намагайтеся позбутися таких звичок. Можна записати на аркуші паперу, повісити вдома над робочим столом нагадування: «Я повинен позбутися цих звичок!» |
Учитель виявляє нерішучість, бажання уникнути, обійти складні моменти у спілкуванні з учнями |
Пам'ятайте й розумійте: ніхто не розв'яже за вас педагогічні завдання. Активно й наполегливо долайте труднощі, які виникають у процесі спілкування зі школярами |
Учитель виявляє надмірну суворість |
Потрібна і суворість, звичайно, у розумних межах. Але головною зброєю має бути здоровий гумор |
Недоліки і помилки |
Шляхи подолання |
Учень відповідає на поставлене запитання, а вчитель у цей час говорить з іншим учнем або корпається у своїх паперах чи байдуже дивиться у вікно |
Виявляйте цілеспрямовану увагу до учня й щирий інтерес до змісту його відповіді, так, ніби ви чуєте це вперше |
Після привітання учні, сівши за парти, продовжують гомоніти, а вчитель, намагаючись перекрити гамір, починає щось розповідати |
Привітавшись, зосередьте свою увагу на вихованцях, помовчіть, поки в класі не настане тиша. Лише після цього запропонуйте їм сісти й одразу залучіть до конкретної діяльності |
Учитель допускає мовні огріхи: русизми, неправильні наголоси |
Готуючись до уроку, перевіряйте за допомогою словника правильність вживання тих чи тих мовних форм. На полях свого робочого зошита записуйте найскладніші слова, проставляйте наголоси, робіть підкреслення червоним чорнилом, тренуйтесь удома у вимові окремих слів, виразів |
Учитель використовує складні наукові терміни, запозичені з іноземних мов, незрозумілі слова |
Уникайте насичення мови іноземними словами, складними науковими термінами. Завжди намагайтеся відшукати рівнозначне слово чи вираз рідною мовою. У тих випадках, коли певний термін або слово не має точного відповідника в рідній мові, зупиніться на поясненні етимології цього слова, запишіть його на дошці, а учні нехай зафіксують у своїх словниках чи робочих зошитах |
Учитель перериває свою розповідь час від часу, щоб зробити зауваження учням, підвищуючи голос, говорить із роздратуванням |
Намагайтеся не розривати логічної канви своєї розповіді. Якщо хтось порушує дисципліну, зробіть паузу і зосередьте увагу на конкретному вихованцеві. Можна підійти до нього й тихенько попросити не заважати |
Під час пояснення навчального матеріалу учитель перебуває в одній позі (стоїть біля стільця, міцно стиснувши руки на його спинці, або перед дошкою, нервово перебираючи пальцями) |
Уникайте статичної пози. Використовуйте наочні посібники, технічні засоби навчання. Постійно тренуйтеся, щоб подолати нервове напруження |
Під час самостійної роботи учнів учитель на перші прохання про допомогу «бігає» по класу, вистукуючи підборами, або намагається ходити навшпиньках |
Привчайте учнів до самостійного виконання завдань. Подбайте про взуття, яке б не стукотіло і не привертало до себе уваги. По класу ходіть поважно, впевнено |
Недоліки і помилки |
Шляхи подолання |
Учень відповідає на поставлене запитання, а вчитель у цей час говорить з іншим учнем або порпається у своїх паперах чи байдуже дивиться у вікно |
Виявляйте цілеспрямовану увагу до учня й щирий інтерес до змісту його відповіді, так, ніби ви чуєте це вперше |
Після привітання учні, сівши за парти, продовжують гомоніти, а вчитель, намагаючись перекрити гамір, починає щось розповідати |
Привітавшись, зосередьте свою увагу на вихованцях, помовчіть, поки в класі не настане тиша. Лише після цього запропонуйте їм сісти й одразу залучіть до конкретної діяльності |
Учитель допускає мовні огріхи: русизми, неправильні наголоси |
Готуючись до уроку, перевіряйте за допомогою словника правильність вживання тих чи тих мовних форм. На полях свого робочого зошита записуйте найскладніші слова, проставляйте наголоси, робіть підкреслення червоним чорнилом, тренуйтесь удома у вимові окремих слів, виразів |
Учитель використовує складні наукові терміни, запозичені з іноземних мов, незрозумілі слова |
Уникайте насичення мови іноземними словами, складними науковими термінами. Завжди намагайтеся відшукати рівнозначне слово чи вираз рідною мовою. У тих випадках, коли певний термін або слово не має точного відповідника в рідній мові, зупиніться на поясненні етимології цього слова, запишіть його на дошці, а учні нехай зафіксують у своїх словниках чи робочих зошитах |
Учитель перериває свою розповідь час від часу, щоб зробити зауваження учням, підвищуючи голос, говорить із роздратуванням |
Намагайтеся не розривати логічної канви своєї розповіді. Якщо хтось порушує дисципліну, зробіть паузу і зосередьте увагу на конкретному вихованцеві. Можна підійти до нього й тихенько попросити не заважати |
Під час пояснення навчального матеріалу учитель перебуває в одній позі (стоїть біля стільця, міцно стиснувши руки на його спинці, або перед дошкою, нервово перебираючи пальцями) |
Уникайте статичної пози. Використовуйте наочні посібники, технічні засоби навчання. Постійно тренуйтеся, щоб подолати нервове напруження |
Під час самостійної роботи учнів учитель на перші прохання про допомогу «бігає» по класу, вистукуючи підборами, або намагається ходити навшпиньках |
Привчайте учнів до самостійного виконання завдань. Подбайте про взуття, яке б не стукотіло і не привертало до себе уваги. По класу ходіть поважно, впевнено |
Недоліки і помилки |
Шляхи подолання |
Учитель зосереджує увагу на помилках учнів, дорікає їм, що часто стає причиною негативного ставлення до нього вихованців |
Насамперед відзначайте успіхи (навіть найменші) в навчанні кожного учня, заохочуйте за старанність, всіляко формуйте у вихованців віру у власні сили й можливості |
Учитель виявляє дріб'язкову прискіпливість, часто погрожує учням: «Я вам покажу!», «Стань у куток», «Замовчи, бо підеш до директора» тощо |
Жодний учитель, дотримуючись авторитарно-командного стилю взаємин, ще не зміг досягти вагомих успіхів у навчально-виховній роботі. Спілкування має будуватися за принципом: «Найбільше поваги до особистості і водночас найбільше вимогливості до неї» |
За найменшого порушення дисципліни учитель залякує учня записом у щоденнику, вважаючи, що такий запис змусить батьків займатися вихованням своєї дитини |
Рішуче відмовтеся від цього. Таким чином ви формуєте у вихованця негативне ставлення до себе. Неодмінно записуйте в щоденник подяку батькам за навчальні успіхи їхньої дитини, дисциплінованість, старанність, доброту тощо |
Розпочавши виконання самостійних завдань, учні запитують учителя про порядок дій, способи роботи |
Перш ніж залучити учнів до самостійної роботи, необхідно озброїти їх раціональними способами дій, виходячи зі змісту завдання, допомогти зорієнтуватися щодо послідовності навчальних операцій |
Під час самостійної діяльності частина учнів за найменших утруднень звертається до вчителя за допомогою, яку той спішить надати |
Не варто квапитися з допомогою, коли йдеться про дріб'язкові речі. Адже це не сприяє розвиткові розумових здібностей і можливостей, формуванню вмінь самостійної навчальної діяльності. Хай школярі привчаються власними зусиллями долати труднощі |
Пояснюючи навчальний матеріал, учитель робить записи на дошці, при цьому затуляючи їх собою |
Потрібно намагатися стояти праворуч від дошки, а також час від часу відступати, щоб учні могли добре бачити написане на ній |
Без створення позитивного іміджу працювати буде дуже важко!
-
-
- Риси обличчя, фігура, зріст людини існують незалежно від бажання, тому сприймайте себе таким, яким ви є.
- Зверніть увагу на свій голос. Грубі, пискляві репліки, різкі, надривні ноти в розмові дратують оточення, свідчать про відсутність навичок культурного поводження.
- Краса людини передбачає скромність, тактовність, увічливість, повагу, відкритість. Навпаки, невміння стримувати негативні емоції, цинізм, нахабність, гордовитість не поєднуються з поняттям «приємна людина».
- Посміхайтеся. Похмурий настрій або погане поводження псують не тільки ваше обличчя, а й настрій оточення.
- Одягайтеся зі смаком. Кажуть, що «гарний смак перемагає й моду». Головний принцип — виробити індивідуальний стиль в одязі, прикрасах, зачісці. Важливо — чистота й охайність в одязі.
- Зачіска — це своєрідна візитна картка кожної людини, тому що вона підкреслює особливості її характеру й способу життя.
- Стежте за мімікою й жестами. Психологи встановили, що у взаємодії людей 60—80 % інформації передається за рахунок рухів, міміки, жестів і лише 20—40 % — за рахунок слів, інтонації й голосу.
-