Розробка семінару з елементами тренінгу
(для викладачів та майстрів виробничого навчання ПТНЗ)
Знайомство (час – до 5хв.)
Доброго дня, шановні колеги. Ми всі сидимо в колі, тому що так легше всіх бачити і обговорювати важливі теми. Напишіть на аркуші для беджа Ваше ім’я або ім’я, яким би Ви хотіли, щоб до Вас зверталися. Потім по колу представимося за зразком «Мене звати ….. Я люблю себе за ….. ». Почну з себе.
Очікування (час – до 5хв.)
На аркуші у вигляді листочка запишіть свої очікування від семінару. Прокоментуйте їх. Потім зверніть увагу на плакат «Дерево», що розташований на стенді (малюнок 1). Розгляньте це дерево. Ви бачите на ньому та поруч з ним чоловічків. У кожного з них свій настрій, вони займають різне положення. Наклейте свій «аркуш очікування» поряд з тим чоловічком, який нагадує Вам себе, схожий на Вас, відповідає Вашому настрою на даний час.
Як бачимо, не всі очікування співпадають з метою і можливостями семінару. Для мене важлива робота, котру я запланувала, але я врахую очікування і побажання учасників, і, впевнена, ефективність семінару зросте. Тому перший крок до співпраці зроблено, почнемо працювати як єдиний організм.
Прийняття правил роботи групи (час – до 3 хв.) – слайд 2
Для того, щоб робота нашої групи досягла поставленої мети, потрібно, щоб ми не відволікалися на дрібниці, щоб кожен з нас міг вільно висловлювати свої думки, не побоюючись насмішок. Будь-яка діяльність потребує упорядкування, тому я, як тренер, пропоную декілька правил для обов’язкового виконання в нашій групі:
- ми довіряємо один одному;
- ми – рівноправні партнери;
- ми використовуємо тільки «Я»-висловлювання;
- ми не даємо оцінок;
- ми цінуємо час;
- ми говоримо лише про те, що хвилює групу.
Актуалізація теми
- Вправа «Асоціації вголос» (час виконання – до 3 хв.) – слайд 3, 4
Я говорю слово. Перший учасник вголос говорить асоціацію (першу, що прийшла) на почуте слово. Другий дає асоціацію на слово сусіда, третій – на слово другого і так далі. Щоб жодна асоціація не «загубилася», я їх запишу на аркуш і «покладу» до кейса нашого умовного чоловічка (малюнок 2). Почнемо. Пропоную слово «КВАЛІФІКОВАНИЙ РОБІТНИК». Почали.
- Вправа «Логічний ланцюг» (час виконання – до 6 хв.) – слайд 5, 6
Як бачимо, «кейс» нашого професіонала наповнений. Пропоную вам логічно зв’язати перше поняття «КВАЛІФІКОВАНИЙ РОБІТНИК» з Вашою асоціацією. Ланцюг повинен мати не менше трьох, не більше шести логічних ланок. Пропоную для використання, як логічних ланок, список вмінь, які будуть топовими у 2020 році за звітом щодо професій, який представлений на Всесвітньому економічному форумі в Давосі і на формування яких спрямована Нова українська школа.
- комплексне багаторівневе рішення проблем (Complex problem solving)
- критичне мислення(Critical thinking)
- креативність (Creativity)
- вміння керувати людьми (People management)
- взаємодія з людьми (Coordinating with others)
- емоційний інтелект (Emotional intelligence)
- форування особистої думки та прийняття рішень (Judgment and decision-making)
- клієнтоорієнтованість (Service orientation)
- вміння вести перемови (Negotiation)
- гнучкість розуму (Cognitive flexibility)
Нові цілі навчання передбачають і нові форми організації навчально-виробничого процесу, що дозволяє здійснювати навчання на компетентнісній основі. Саме проектній діяльності і присвячений наш тренінг.
- Повідомлення мети і задач тренінгу (час – до 3 хв.) – слайд 7, 8
Мета: навчитися організовувати групове проектне навчання учнів
Конкретизовані навчальні цілі:
• пізнавальна: усвідомити сутність проектного навчання як засобу поєднання теоретичного і практичного навчання;
• практична: навчитися створювати програми міждисциплінарних навчальних проектів;
• мотиваційно-особистісна: зрозуміти доцільність та сформувати прагнення застосовувати проектні технології.
І етап. Вступ. Суть технології проектного навчання
- Міні-лекторій «Суть технології проектного навчання» в супроводі мультимедійної презентації (час проведення – 30 хвилин) – слайди 9 – 15
- Вправа ««За» та «проти»» (час виконання – 15 хв.) – слайд 16
Пропоную кожному учаснику назвати по декілька аргументів «за та «проти» впровадження проектних технологій у навчально-виробничий процес. Всі аргументи будуть фіксуватися мною у таблиці. Потім спробуємо проаналізувати результат.
- Вправа «Дискусійний клуб» (час виконання – 7 хв.) – слайд 17
Пропоную для обговорення питання «Чи можливо засобами лише однієї дисципліни формувати в учнів цілісну картину світу?» та «Чи можлива в рамках класно-урочної системи інтеграція дисциплін?».
ІІ етап. Методика створення та реалізації міждисциплінарних навчальних проектів
- Вправа «Робота з текстом» (час виконання – 10 хв.) – слайд 21
Пропоную інформаційний текст, в якому визначені поняття «міждисциплінарність», «міждисциплінарний проект». Визначено основні характеристики міждисциплінарного проекту та особливості його реалізації в закладах ПТНЗ.
Для роботи із запропонованим текстом вам необхідно використати прийом «INSERT» - маркування тексту по мірі його читання.
Крок 1. Ставте по ходу читання тексту на полях позначки: «V» - уже знав, «+» - нове; «-» - думав інакше; «?» - не зрозумів, є питання.
Крок 2. Прочитавши другий раз, поверніться до своїх початкових прогнозів, - згадайте, що ви знали або припускали по даній темі раніше; можливо, кількість позначок збільшиться.
Крок 3. Заповніть таблицю, кількість граф якої відповідає числу позначок.
«V» те, що я прочитав, відповідає тому, що я знаю або думав, що знав |
«+» те, що я прочитав, є для мене новим |
«-» те, що я прочитав, суперечить тому, що я вже знаю або думав, що знаю |
«?» те, що я прочитав, незрозуміло, чи я хотів би отримати більш докладні відомості з даного питання |
- Міні-лекторій «Технологічна карта конструювання міждисциплінарних навчальних проектів» в супроводі мультимедійної презентації (час проведення – 15 хвилин) – слайд 22-25
3. Вправа «Одна на двох шпаргалка» (час виконання – 10 хв.) – слайд 26
Давайте спробуємо провести змагання, на кращу шпаргалку. Розбиваємося по парам. Кожна пара за отриманою інформацією в заданий час намагатиметься скласти по ній шпаргалку. І не просто шпаргалку, а витвір мистецтва. У центрі шпаргалки постарайтеся зобразити кілька найголовніших ключових понять. Напишіть їх різним шрифтом, обведіть. В боку проведіть стрілки, лінії. Відобразіть, з якими поняттями співвідносяться ваші ключові слова. Можна зобразити малюнки-символи. Можете творити, вигадувати, пробувати. Одна лише умова: сама шпаргалка представлена у вигляді інтелект-карти та повинна бути зрозуміла кожному з присутніх. Через заданий час ми влаштуємо конкурс.
- Конкурс шпаргалок. Нагородження переможців (час проведення – 5 хв.).
- Вправа «Порівняльний аналіз» (час виконання – 20 хв.) - слайд 27, 28
Кожній парі пропоную три паспорта міждисциплінарних проектів. Необхідно:
- ознайомитися з методичними паспортами;
- спроектувати загальний шаблон методичного паспорта;
- за результатами порівняльного аналізу пункту 9 виділити основні етапи організації проекту.
Брейк-кава
( слайд 29. Учасникам пропонується відпочити за чашечкою кави та сформувати команди по 3-5 осіб. Умова: учасники кожної групи різного віку та різної спеціалізації.)
Етап ІІІ. Розробка та презентація міждисциплінарних проектів
- Робота в групах (час виконання -35 хв.) – слайд 30, 31
Кожній команді пропоную розробити програму міждисциплінарного проекту за напрямом «Енергоефективна складова в професійній діяльності». Програми проектів представляються у вигляді методичного паспорта.
- Презентація проектів (час виконання – 10 хв.)
ІV етап. Рефлексія щодо результатів тренінгу
- Експрес-анкета «Прагнення викладачів використовувати проектну технологію» (час виконання – 5 хв.) – слайди 33, 34
Пропоную вам оцінити свої можливості (від 0 – відсутні до 10 – максимально виражені) щодо використання проектних технологій до та після тренінгу.
- Реалізація очікувань (час виконання – 5хв.)
Пропоную вам повернутися до плакату «Дерево», на якому ви залишили аркуші з очікуваннями. Зараз кожен з вас має можливість змінити локацію свого аркуша, пересунувши його на зображення, яке відповідає вам саме на даний час.
- Підведення підсумків. Вручення сертифікатів (час виконання – 20 хв.) – слайди 35-37.
рисунок 1 |
рисунок 2 |